Després d'haver fet les consultes pertinents i donat que els marges de negociació són limitats, des de UGT hem valorat possibles escenaris de resposta per part de la plantilla plantegem el següent:
Realitzar una crida de participació amb calendari
- Comunicat de conscienciació a la plantilla per part del Departament de Comunicació Interna (Correu i Telegram) sobre la sequera apel·lant a la nostra responsabilitat com a servei públic i essencial.
- Avisant que s'iniciarà un procés per obtenir voluntàries i que si no surten, s’haurà d'establir una rotació, deixant el criteri organitzatiu d'aquesta, a cada brigada o brigades de zona de RT.
- Reunions presencials per parts dels RT i Caps d'Àrea al personal de zona per donar el missatge informant i donar instruccions precises amb el mateix criteri d’aplicació per tota la ciutat.
- Obertura del procés de participació voluntària que incloguin manera de procedir i condicions laborals i econòmiques.
- Si no s'obté el personal necessari, obertura del procés rotatiu deixant el criteri organitzatiu en mans de les brigades.( cada brigada coneix les necessitats personals de les persones que la composen, creiem que si es fa aquest exercici de co-responsabilitat es podrien obtenir resultats molt positius)
- Presentació del calendari de rotació a més vista.
- Inici del procés dels torns.
Propostes de Condicions laborals
1 - Establir i acotar la vigència del torn de reg a les tardes únicament quan es declari i mentre duri l’estat d’emergència i mentre existeixin necessitats de reg manual.
(D'aquesta manera una vegada es retiriés l’estat d’emergència, es desactivaria el torn de tarda i es tornaria a l’horari habitual de matí.)
2 – Reducció horària del torn de reg i establir el torn de tarda : De 14:30 a 20:30h
3 – Pagament complement de conducció a les persones que actualment no estiguin portant vehicle i que hagin de conduir al torn de tarda. ( indistintament del grup que ostenten)
4 - Pagament complement canvi d’horari.
5- Establir un complement acordat entre el Comitè i la Direcció dintre del marc de la RLT, específic i lligat ala declaració d’emergència.
6- Eliminació de les hores extres per realització d’altres tasques que no siguin estrictament reg de supervivència.
Propostes organitzatives o de funcionament
Aquestes condicions serein a tractar a la taula/comisió que ha proposat crear la Direcció, per fer seguiment de la mesura.
Pel que fa al personal
- Que la presència del torn de tarda es faci extensiva a TOTA LA ORGANITZACIÓ, INCLOENT Caps d’Àrea, Tècnics, Administratius, RT, Encarregats/des Personal de poda, vigilància i no recaigui només al col·lectiu d’oficis.
- Davant del canvi les seves condicions actuals de gaudi de les 9 hores recollides en conveni, destinades, que suposa al col·lectiu d’estudiants de
l’escola de jardineria, aquest demana una moratòria mentre dura el curs escolar, ja que l’horari que realitzen es de 8 a 22h.
- Durant els mesos d’altes temperatures, ( maig setembre) desplaçament esglaonat del torn de reg de tarda en funció de l’augment d’aquestes, per evitar les hores de calor, arribant com a màxim a la franja horària de 17h a 23h.
Pel que fa al Manteniment
- Establir el calendari de reg en funció de les caresterístiques fisiològiques de les espècies d’arbrat, pel que fa la classificació d’arbre càduc o perenne.
- Començant a regar únicament les espècies perennes del 15/02/24 al 11/03/24.
- I anar introduint el reg de les espècies caducifòlies esglaonadament i en funció de les temperatures i tenint en compte la parada vegetat iva de les diferents espècies.
- Classificar les zones a regar dels torns corresponents, segons afluència d'usuàries. ( les que tingui més afluència a la tarda regar al torn de matí i viceversa)
- Fer fitxa especificant la ruta de reg a seguir de cada zona i torn, on quedi recollit les persones que ho realitzen i a quina hora és realitzen cada reg i les càrregues. Amb la informació obtinguda es podrà fer un seguiment de l’efectivitat del reg de cada zona i permetrà modificar en cas que sigui necessari.
- Establir torns de càrregues de tones al finalitzar el servei de cada torn. Així es guanya temps efectiu de reg al canviar de torn entre matí i tarda.
- Establir indicadors específics del període de sequera, per totes les tasques de manteniment incloent el reg.
- Instruccions específiques i amb criteri únic dels elements a regar informant i donant instruccions precises amb el mateix criteri d’aplicació per tota la ciutat.
- En cas de zones singulars (zones que ja tenen xarxa freàtica) especificar quina és la prioritat de reg.
- Instruccions de Com portar a terme el reg ( no és el mateix regar, que tirar aigua o mullar el terra)
- Canvi del pla de manteniment, durant l’estat d’emergència per realitzar feines culturals que reforcin el reg i el complementin:
- Airejat d’escocells i zones a regar, per afavorir el màxim la permeabilitat del sòl i Absorció de l’aigua.
- Aplicació d’encoixinat
- Naturalització d’escocells,
- Desherbatge d’espècies d’una determinada alçada
- Aprofitar el desherbatge i aplicar-ho com a encoixinat natural del sòl ( per garantir la retenció de humitat)
- Espaiar la sega i desbrossament.
- Establir el tall de sega i desbrossament a alçades superiors a les habituals.
Poda
- Canviar el pla de poda de manteniment per Pla de Risc.
- Execució de les ordres provinents del Pla de Risc reforçades per ordres de treball detectades per les pròpies brigades de poda.
- Dedicar una brigada a extreure únicament els arbres morts.
Tècnic
- Fer seguiment i avaluació,amb periodicitat quinzenal i/o mensual, de les tasques realitzades durant l’estat d’emergència.
- Creació una Comissió Permanent i multi disciplinar amb un nou plantejament de jardineria, enfocat cap a una jardineria més sostenible i amb menys necessitats hídriques ( xerojardineria).
Com per exemple:
- Reconversió de zones
- canvi de vegetació, escollir espècies amb menys necessitats hídriques
- buscar i produir espècies amb menys necessitats hídriques per reproduir-les en el viver de 3 pins.
- Instaurar a tots els Nous Projectes d’enjardinament el sistema SUDS (que recullin l’aigua de pluja) i reconvertir els existents
- Adaptar la xarxa de reg a freàtica
- Reconversió en els parterres de gespa en zones de prat, rocalla o espècies mediterrànies amb plantes més resistents.
Comunicació externa
- Missatge escrit / vídeo de la Presidenta i Regidora, Gerent Directors de conservació i Direcció Tècnica explicant la situació i dirigint-se a tota la plantilla quines són les mesures a tenir en compte, quines seran les previsions a immediates curt i llarg termini ( Planificació)
- Campanya comunicativa de Difusió de informació a la ciutadania i als mitjans de comunicació de les mesures que s’estan portant a terme i amb mesures preventives/ consells per reduir el consum d’aigua i explicant per què s’està regant amb freàtiques i posant en valor l’esforç que estant fent els jardiners/es de Barcelona.
Paral·lelament a les negociacions demanem una reunió amb caràcter urgent amb el Gerent de l’Institut i La Gerent de Serveis Urbans, per a que ens donin les garanties necessàries i es comprometin a treballar conjuntament en clau de futur, davant de situacions similars a l’actual.
Introduir una partida econòmica extraordinària en els pressupostos dels seguents anys, destinada al reg i manteniment del verd, en cas de declaració d’Estat d’emergència per sequera i elevar-la al CA per la seva posterior aprovació..
I que en cas de no obtenir els resultats esperats, després d’haver posat en marxa tot els dispositius necessaris anunciats per la organització, demanar responsabilitats a nivell directiu i/o organitzatiu en les Direccions Tècnica i de Conservació de l’Institut Municipal de Parcs i Jardins de Barcelona.
Barcelona 18 de Gener de 2024
Secció Sindical UGT
Institut Municipal de Parcs i Jardins de Barcelona.