diumenge, 21 de gener del 2024

Informació sobre l'aplicació de l'article 41.

 

 

Arrel de l'assemblea celebrada el passat 18/01/24, molts companys i companyes ens estant plantejant els seus dubtes, perquè els manca informació per poder contrastar i prendre decisions, en front les circumstàncies de la situació que se'ns presenta.

UGT els hem recollit doncs la situació que estem vivint és totalment nova
I si amb la informació que us compartim, obteniu respostes, sempre, les podreu compartir, si dintre de la vostra brigada es crea un debat intern, sobre el tema.

P:
Volen passar-nos definitivament al torn de tarda  i utilitzen l'excusa de la sequera, per fer-ho.

Si la direcció volgués instaurar el torn de tarda com a definitiu, hauria obert l’espai de negociació, dintre de la comissió de seguiment, amb la intenció de modificar-lo en el conveni.
En canvi ha preferit aplicar una Modificació substancial, perquè té caràcter temporal.
Doncs com bé recull el propi article 41, ha d’estar lligada a motius tècnics, econòmics i organitzatius.
I la seva aplicació ha de ser ÚNiCAMENT, mentre es donin les circumstàncies, que es recullen als informes justificatius.

Per això es tant important arribar a un acord que reguli la DURADA de l’aplicació del torn de tarda, especificant que l'INICI i la seva FINALITZACIÓ vagin ESTRICTAMENT LLIGATS a la Declaració de l'Estat d'Emergència i aclarir sobretot, el QUAN, o sigui : Mentre existeixin necessitats reals de reg manual.

P:
Hem de mobilitzar-nos per demanar que no ens apliquin l'article 41
La Direcció abans d’anunciar l’aplicació del 41., s'ha assessorat molt bé i ha contemplat tots els escenaris possibles. Incloent el que li suposaria anar a conflicte col·lectiu, amb denúncia als jutjats.

Perquè el fet de mobilitzar-nos per demanar que no el volem,  no treu que l’apliquin igualment. I mentre no surt la resolució del judici ( de 9 a 18 mesos) s'haurà de venir a regar per la tarda amb les condicions que decideixi unilateralment la Direcció.
Després no tindrà lloc dir que, el Comitè d'empresa no ha fet res, per negociar unes altres condicions.

Si finalment es denuncia, serà un/a jutge/essa, qui decidirà si la Direcció ha aplicat correctament la mesura. I es podria donar el cas que es fixi més, en la forma de com s'aplica,  que en el contingut de la mesura en si. O sigui que hi hauria moltes possibilitats que en els jutjats, es decantessin a favor de com ha actuat la Direcció.

A més la crida a la mobilització per conflicte col·lectiu, hauria de contemplar i explicar, quines podrien ser les
conseqüències futures, tenint en compte que SOM SERVEI PÚBLIC I ESSENCIAL.

Tenim uns drets, però també tenim uns deures.

P:

I no es pot contractar més persones o fer-ho amb personal voluntari?

Es podrien contractar únicament, 25 persones i amb contractes de 6 mesos de durada.

Sumant les rellevistes que durant 2024 entrarien esglaonadament, a mida que anessin pre-jubilant d'altres.

UGT  i CCOO hem aconseguit 75 places extraordinàries, a part de les OPO que corresponen a la taxa de reposició

Aquest any entraran unes 131 persones 

Precisament una de les conseqüències d’anar a mobilitzacions, possiblement sigui que deixem de ser servei essencial, i això implicaria que no hi haurien més OPO i que les persones que tenen un contracte d'interinatge posterior al 31/12/2021, quan portessin 3 anys s’anirien al carrer.

Ja no entraria més personal a Parcs i Jardins i es contractarien empreses externes, per fer la nostra feina. ( privatització i externalització dels servei).


Pel que fa al voluntariat, en la darrera reunió de Divendres, la Direcció va manifestar la seva intenció de negociar per arribar a un acord.
Entre d'altres condicions que recollirà l'acord, una d'elles és l'obertura d'un període ( 4 -  5 dies) per a que s'apuntin persones voluntàries.

Us passem l'enllaç del Telegram UGT on informem de les condicions negociades fins a dia d'avui:



P:

Per què no es destinen més mitjans als torns de reg  de matins, tarda, nit i  a la xarxa freàtica?

S’està treballant per fer-ho possible. Una altra cosa, és, que la manera de com s'està organitzant, no compti amb la nostra aprovació personal i la considerem inapropiada. Però ens consta que els nostres companys/es de tots els equips Tècnics, estan buscant solucions que ens afectin el menys possible.


Hi ha una inversió de 25M € per reparar la xarxa de reg, adaptar-la a freàtica i estendre-la per tota la ciutat. Poden trigar més de 4 anys a finalitzar les obres. Mentrestant el reg manual serà sent necessari i es seguirà aplicant la modificació substancial mentre ho necessitin.

Per això mateix, és tan important,  lligar bé el tema de l'inici i la finalització del torn de tarda.


P:

Acabats els 15 dies de negociació, la plantilla podrà decidir si es signa o no l'acord que en surti?


Per suposat, una vegada tinguem l’acord es presentarà en assemblea i allà es decidirà si es signa o no.

Cal tenir en compte però, les conseqüències que podrien sortir de no signar l'acord i el què suposaria anar a conflicte col·lectiu. (bye,bye, servei essencial)



I fins aquí les preguntes més freqüents que hem rebut per part d'alguns companys i companyes, tant del col·legi Tècnic i Administratiu com el d'Oficis.


Informar-vos que aquest  proper dimarts 23/01/24, tindrà lloc una altra reunió entre el Comitè i la Direcció per seguir negociant un acord que reculli les millors condicions possibles.

Volem acabar Agraint a tots els companys i companyes, que hagueu compartit amb nosaltres les vostres inquietuds i el vostre interès, sobre el tema.


I Si teniu més dubtes ens els podeu fer arribar a la següent direcció de correu:

ugtvioletaparcsijardins@gmail.com

o per whatsapp o telegram al telèfon:  680 603 181


Moltes gràcies a tothom pel vostres temps.

 


 

 

 Seguim Fortes i forts !!!

PROPOSTA INICIAL UGT sobre la NEGOCIACIÓ PELS TORNS DE TONES DE REG PER ESTAT D’EMERGÈNCIA



Després d'haver fet les consultes pertinents i donat que els marges de negociació són limitats, des de UGT hem valorat possibles escenaris de resposta per part de la plantilla plantegem el següent:


Realitzar una crida de participació amb calendari

  • Comunicat de conscienciació a la plantilla per part del Departament de Comunicació Interna (Correu i Telegram) sobre la sequera apel·lant a la nostra responsabilitat com  a servei públic i essencial.
  • Avisant que s'iniciarà un procés per obtenir voluntàries i que si no surten, s’haurà d'establir una rotació, deixant el criteri organitzatiu d'aquesta, a cada brigada o brigades de zona de RT.
  • Reunions presencials per parts dels RT i Caps d'Àrea al personal de zona per donar el missatge informant i donar instruccions precises amb el mateix criteri d’aplicació per tota la ciutat.
  • Obertura del procés de participació voluntària que incloguin manera de procedir i condicions laborals i econòmiques.
  • Si no s'obté el personal necessari, obertura del procés rotatiu deixant el criteri organitzatiu en mans de les brigades.( cada brigada coneix les necessitats personals de les persones que la composen, creiem que si es fa aquest exercici de co-responsabilitat es podrien obtenir resultats molt positius)
  • Presentació del calendari de rotació a més vista.
  • Inici del procés dels torns.



Propostes de Condicions laborals

1 - Establir i acotar la vigència del torn de reg a les tardes únicament quan es declari i mentre duri l’estat d’emergència i mentre existeixin necessitats de reg manual.
(D'aquesta manera una vegada es retiriés l’estat d’emergència, es desactivaria el torn de tarda i es tornaria a l’horari habitual de matí.)


2 – Reducció horària del torn de reg i establir el torn de tarda : De 14:30 a 20:30h


3 – Pagament complement de conducció a les persones que actualment no estiguin portant vehicle i que hagin de conduir al torn de tarda. ( indistintament del grup que ostenten)


4 - Pagament complement canvi d’horari.


5- Establir un complement acordat entre el Comitè i la Direcció dintre del marc de la RLT, específic i lligat  ala declaració d’emergència.


6- Eliminació de les hores extres per realització d’altres tasques que no siguin estrictament reg de supervivència.



Propostes organitzatives o de funcionament 

Aquestes condicions serein a tractar a la taula/comisió que ha proposat crear la Direcció, per fer seguiment de la mesura.

Pel que fa al personal

  • Que la presència del torn de tarda es faci extensiva a TOTA LA ORGANITZACIÓ, INCLOENT Caps d’Àrea, Tècnics, Administratius, RT, Encarregats/des Personal de poda, vigilància i no recaigui només al col·lectiu d’oficis.
  • Davant del canvi les seves condicions actuals de gaudi de les 9 hores recollides en conveni, destinades, que suposa al col·lectiu d’estudiants de l’escola de jardineria, aquest demana una moratòria mentre dura el curs escolar, ja que l’horari que realitzen es de 8 a 22h.
  • Durant els mesos d’altes temperatures, ( maig setembre) desplaçament esglaonat del torn de reg de tarda en funció de l’augment d’aquestes,  per evitar les hores de calor, arribant com a màxim a la franja horària de 17h a 23h.

Pel que fa al Manteniment

  • Establir el calendari de reg en funció de les caresterístiques fisiològiques de les espècies d’arbrat, pel que fa la classificació d’arbre càduc o perenne.
  • Començant a regar únicament les espècies perennes del 15/02/24 al  11/03/24.
  • I anar introduint el reg de les espècies caducifòlies esglaonadament i en funció de les temperatures i tenint en compte la parada vegetat iva de les diferents espècies.
  • Classificar les zones a regar dels torns corresponents, segons afluència d'usuàries. ( les que tingui  més afluència a la tarda regar al torn de matí i viceversa)
  • Fer fitxa especificant la ruta de reg a seguir de cada zona i torn, on quedi recollit les persones que ho realitzen i a quina hora és realitzen cada reg i les càrregues. Amb la informació obtinguda es podrà fer un seguiment de l’efectivitat del reg de cada zona  i permetrà modificar en cas que sigui necessari.
  • Establir torns de càrregues de tones al finalitzar el servei de cada torn. Així es guanya temps efectiu de reg al canviar de torn entre matí i tarda.
  • Establir indicadors específics del període de sequera, per totes les tasques de manteniment incloent el reg.
  • Instruccions específiques i amb criteri únic dels elements a regar informant i donant instruccions precises amb el mateix criteri d’aplicació per tota la ciutat.
  • En cas de zones singulars  (zones que ja tenen xarxa freàtica) especificar quina és la prioritat de reg.
  • Instruccions de Com portar a terme el reg ( no és el mateix regar, que tirar aigua o mullar el terra)
  • Canvi del pla de manteniment, durant l’estat d’emergència per realitzar feines culturals que reforcin el reg i el complementin:
  • Airejat d’escocells i zones a regar, per afavorir el màxim la permeabilitat del sòl i Absorció de l’aigua.
  • Aplicació d’encoixinat
  • Naturalització d’escocells,
  • Desherbatge d’espècies d’una determinada alçada
  • Aprofitar el desherbatge i aplicar-ho com a encoixinat natural del sòl ( per garantir la retenció de humitat)
  • Espaiar la sega i desbrossament.
  • Establir el tall de sega i desbrossament a alçades superiors a les habituals.


Poda

  • Canviar el pla de poda de manteniment per Pla de Risc.
  • Execució de les ordres provinents del Pla de Risc reforçades per ordres de treball detectades per les pròpies brigades de poda.
  • Dedicar una brigada a extreure únicament els arbres morts.


Tècnic

  • Fer seguiment i avaluació,amb periodicitat quinzenal i/o mensual, de les tasques realitzades durant l’estat d’emergència.
  • Creació una Comissió Permanent i multi disciplinar amb un nou plantejament de jardineria, enfocat cap a una jardineria més sostenible i amb menys necessitats hídriques ( xerojardineria).

Com per exemple:

  • Reconversió de zones

  • canvi de vegetació, escollir espècies amb menys necessitats hídriques
  • buscar i produir espècies amb menys necessitats hídriques per reproduir-les en el viver de 3 pins.
  • Instaurar a tots els Nous Projectes d’enjardinament el sistema SUDS (que recullin l’aigua de pluja) i reconvertir els existents
  • Adaptar la xarxa de reg a freàtica
  • Reconversió en els parterres de gespa en zones de prat, rocalla o espècies mediterrànies amb plantes més resistents.



Comunicació externa

  • Missatge escrit / vídeo de la Presidenta i Regidora, Gerent Directors de conservació i Direcció Tècnica explicant la situació i dirigint-se a tota la plantilla quines són les mesures a tenir en compte, quines seran les previsions a immediates curt i llarg termini ( Planificació)
  • Campanya comunicativa de Difusió de informació a la ciutadania i als mitjans de comunicació de les mesures que s’estan portant a terme i amb mesures preventives/ consells per reduir el consum d’aigua i explicant per què s’està regant amb freàtiques i posant en valor l’esforç que estant fent els jardiners/es de Barcelona.




Paral·lelament a les negociacions demanem una reunió amb caràcter urgent amb el Gerent de l’Institut i La Gerent de Serveis Urbans, per a que ens donin les garanties necessàries i es comprometin a treballar conjuntament en clau de futur, davant de situacions similars a l’actual.

Introduir una partida econòmica extraordinària en els pressupostos dels seguents anys,  destinada al reg i manteniment del verd, en cas de declaració d’Estat d’emergència per sequera i elevar-la al CA per la seva posterior aprovació..

I que en cas de no obtenir els resultats esperats, després d’haver posat en marxa tot els dispositius necessaris anunciats per la organització, demanar responsabilitats a nivell directiu i/o organitzatiu en les Direccions Tècnica i de Conservació de l’Institut Municipal de Parcs i Jardins de Barcelona.


Barcelona 18 de Gener de 2024


 

 

 

 

Secció Sindical UGT
Institut Municipal de Parcs i Jardins de Barcelona.


dimecres, 17 de gener del 2024

INFORMACIÓ PER ASSEMBLEA SOBRE TORNS DE REG A LA TARDA PER SEQUERA

Davant la convocatòria d'Assemblea general prevista per demà 18/01/24, UGT us volem informar breument de la situació que se'ns està plantejant actualment.

ANTECEDENTS

Portem 3 anys de sequera persistent.

Actualment ens trobem en ESTAT D'EXCEPCIONALITAT i està permés un REG DE SUPERVIVÈNCIA amb AIGUA POTABLE

La passada setmana el Govern de la Generalitat de Catalunya té previst declarar el ESTAT d'EMERGÈNCIA, PER  SEQUERA que està patint el país. 

Això comportarà la PROHIBICIÓ  de regar amb AIGUA POTABLE

La Gerenta de Serveis Urbans i consellera delegada de Parcs i Jardins fa un comunicat a premsa  anunciant un PLA DE CONTINGÈNCIA PER SALVAR EL VERD DE LA CIUTAT  i on es necessitaran 250 persones (Jardineres i jardiners públics) que regaran manualment amb AIGUA FREÀTICA L'ARBRAT DE LA CIUTAT, establint torns de matí, tarda i nit.

És llavors quan La Direcció de Parcs i Jardins informa al Comitè d'Empresa que té previst aplicar l'article 41 de l'Estatut del Treballador/a, de Modificació substancial per a poder instaurar el torn de reg addicional de la tarda.

REUNIONS AMB EL COMITÈ D'EMPRESA

 La Direcció ha establert un termini de negociació de les condicions per aplicar l'article 41 de modificacion substancials

De moment d'han realitzat 2 reunions en la primera es va anunciar la intencionalitat d'aplicar l'article 41 i les seccions sindicals es van limitar a fer preguntes de tipus tècnic sobre la planificació i la falta de previsió que ha mostrat la Direcció de Parcs i Jardins envers la sequera. 

Si bé és cert que durant els darrers 20 anys s'ha estalviat un 32% d'aigua, creiem que es podrien haver près altres mesures, per pal·liar la sequera. Però està clar que les administracions governamentals i municipals, no les han tingut en compte, per no estar considerades com a rèdit electoral.

En la 2a reunió la Direcció va exposar les condicions que preveu aplicar per establir el torn addicional si NO S'ARRIBA  a un ACORD amb el Comitè d'Empresa.

La PROPOSTA de les condicions de la DIRECCIÓ, han estat les següents:

1 La durada i vigència del torn de tarda sigui mentre hi ha restriccions d'aigua.

2 Cap retribució econòmica.

3 Aplicar criteris tècnics unilaterals  per escollir el personal destinat al torn de tarda.

4 Horari del torn de 14,45h a 22h.

5 Col·lectius afectats : Operaris/es, auxiliars , oficials, conductors/es de jardineria i xofers/esses + 5 RT.

6 Han obert una bústia on la plantilla podrà aportar ideies complemèntàries per mitigar la sequera.

 

QUÈ DIU EL COMITÈ D'EMPRESA?



Tenint en compte la naturalesa de composició del Comitè d'Empresa com era d'esperar han sortit diverses opinions:

1 MOBILITZACIONS PER A QUE RETIRIN L'ARTICLE 41 I RES MÉS.

2 NEGOCIAR UNES CONDICIONS  FAVORABLES  PER RECONÈIXER L'ESFORÇ QUE REALITZARÀ LA PLANTILLA PER HAVER DE VENIR PER LA TARDA A REGAR.

 

QUÈ OPINA UGT? 

Davant dels 2 posicionaments  sortits dintre del Comitè d'Empresa, la nostra secció sindical ha valorat el següent, 

Opció A:  MOBILITZACIONS PER A QUE RETIRIN L'ARTICLE 41 I RES MÉS.

És una proposta totalment rídicula i sense sentit, ja que cal tenir en compte que : 

  • Si s'aplica SENSE NEGOCIAR LES CONDICIONS, es vindrà a treballar amb la proposta de la Direcció ( exposada en l'anterior paràgraf)
  • Som SERVEI PÚBLIC i ESSENCIAL i la nostra principal funció i responsabilitat és EL MANTENIMENT I LA CURA DEL VERD DE LA CIUTAT. Així mateix està recollit en el conveni col·lectiu i en els Estatuts de Parcs i Jardins. 

I a més a més l'Article 34 del Conveni així ho recull:

"Brigada de reg: en dates en que la Direcció consideri necessària la posada en funcionament de la brigada de reg, es formaran, prèvia notificació als integrants de la mateixa, els grups que la Direcció disposi, en horari de matí, tarda i nit."

  • Per tant la Direcció APLICARÀ l'Article 41 SÍ O SÍ,  i això vol dir que s'HAURÀ DE VENIR A TREBALLAR  PER LA TARDA.
  • És cert que es pot denunciar l'aplicació de l'article 41, però IGUALMENT hauràs de venir a treballar per la tarda i mentre NO SURT la ressolució judicial ( que pot trigar 2,3,4 o 5 anys) estàs venint a treballar amb les condicons proposades per la Direcció. 
  • La nostra imatge quedaria MOLT MALMESA davant la opinió pública, la ciutadania i el Govern Municipal comportant la RETIRADA del SERVEI ESSENCIAL. ( o sigui Fí de les OPO, de taxa de reposició i possibles ESTABILITZACIONS d'Interines,  EXTERNALITZACIÓ del servei I PRIVATITZACIÓ de Parcs i Jardins)

Opció B: NEGOCIAR UNES CONDICIONS  FAVORABLES  PER RECONÈIXER L'ESFORÇ QUE REALITZARÀ LA PLANTILLA PER HAVER DE VENIR PER LA TARDA A REGAR.

Ja que s'ha de venir a treballar SÍ o SÍ per la tarda, UGT estem per la via de NEGOCIAR LES CONDICIONS, fent una proposta a màxims que reculli:

  • Acotament de la vigència i durada del torn de la tarda.
  • Contempli compensació d'algun tipus ( econòmica o festius).
  • Possibilitat organitzativa de les pròpies treballadores, per escollir el personal destinat al torn de tarda.
  • Apostem perque es presentin el major nombre de persones voluntàries, així es podrien establir torns rotatius per tal de reduir al màxim possible, el nombre de tardes al mes) 
  • Fer extensiva a TOTA LA ORGANITZACIÓ i no només al torn d'oficis del manteniment del verd.


Però per NEGOCIAR LES CONDICIONS, LA PLANTILLA, HA D'ESTAR D'ACORD.

I és precisament el que es plantejarà a l'assemblea de demà 18/01/24.


Per tant tu tries.

VINE A L'ASSEMBLEA I DECIDEIX.


Moltes gràcies pel vostre temps.


 

 

 

Seguim Fortes i Forts!!!


 

diumenge, 14 de gener del 2024

EL SERVEI PRIVAT DE JARDINERIA S'ORGANITZA DAVANT LA SEQUERA

Mentre el sector privat de jardineria (empreses de manteniment i disseny, paisatgisme, forestals viveristes...), s'organitza per fer front a la sequera,i elabora un manifest al respecte, des de Parcs i Jardins s'alcen veus crítiques que s'oposen venir a regar per les tardes, fet que suposaria salvar uns 35.000 arbres dels 250.000 que hi ha a Barcelona.

Us deixem aquesta notícia on s'informa que més del 80% d'empreses que composen el Gremi de jardineria RECLAMEN poder regar TOTS els arbres dels espais verds, doncs el Decret de sequera només inclou els arbres monumentals.

24 associacions de jardineria, forestals i viveristes han signat un manifest exposant
arguments de caràcter social, econòmic i ambiental.

A més destaquen el risc que tenen de quedar-se sense feina.

De fet han notat una reducció d'aquesta d'ençà que es va declarar l'excepcionalitat al febrer de 2023.

A Barcelona s'ha fet una EXCEPCIÓ i es podrà regar amb aigües freàtiques tots els arbres que siguem capaços/es de regar.

I és per això que s'ha previst implantar un torn adicional de reg per la tarda, per poder salvar el màxim nombre d'arbres (uns 35.000 arbres davant dels 250.000 que tenim)

Pot ser que  cal fer una reflexió sobre el tema, doncs:
 
Mentre companys que treballen en el sector privat de jardineria,   estan demanant,  poder regar TOTS els arbres sense excepció, seria molt trist i decepcionant que Parcs i Jardins com a SERVEI PÚBLIC no estigui a l'alçada i es manifesti en contra de salvar l'arbrat de Barcelona perquè el seu horari habitual és de 7:45h a 15h.


 
A més deixaria la porta oberta a l'externalització i la privatització esglaonada del servei.

UGT estem treballant per arribar un acord amb la Direcció per a que el fet de venir a SALVAR els arbres per la tarda,  compensi d'alguna manera l'esforç que suposarà aquest canvi.

Us avancem  algunes de les propostes a negociar que plantegem UGT, però que per ser efectives, primer les haurien d'acceptar, tant el Comitè d'Empresa, com la Direcció:
  • - Reducció horària del torn de tarda.
  • - Compensació  d'algun tipus ( econòmica O amb dies de festa).
  • - La vigència/durada d'aquest torn sigui només MENTRE DURA L'ESTAT D'EMERGÈNCIA.
  • - Torns rotatius amb planificació mensual.
  • - Deixar l'organització dels torns rotatius en mans de les brigades o zones d'un/a mateix/a RT. ( que no vingui imposada des de la Direcció).
  • Establir rutes per cada zona i cada torn.
  • Fer seguiment mitjançant, una fitxa setmanal de les zones regades ( on constin els horaris de reg i càrrega)
  • Indicadors específics de les feines de manteniment realitzades durant l’estat d’emergència. ( modificació dels plans de manteniment al NEV)
  • - Garantir en tot moment, les condicions  en matèria de prevenció i igualtat.
UGT creiem que si sortís un nombre de voluntaris/es més alt del que proposa la Direcció (106) es demostraria:
  • - Vocació i professionalitat 
  • - Compromís amb el verd
  • - El valor que té servei públic a la societat
  • - Coneixement de la importància i repercussions que tenen els espais verds, en el benestar i la salut de les persones i la ciutat.

També es veuria com un acte de solidaritat i responsabilitat social, com el que van fer els sanitaris durant la pandèmia, els bombers d'arreu de l'estat Espanyol en l'incendi de La Palma a Canàries i el que estan realitzant actualment totes les persones a Galicia extraient el plàstic abocat al mar.
 
I ens beneficiaria a curt termini, doncs suposaria un reconeixement de la importància de la nostra feina per part de tota la ciutadania, governants i/o polítics i els mitjans de comunicació que se'n faran ressò.

Per tant UGT us plantegem, quin tipus de notícia us agradaria veure o llegir en els mitjans de comunicació?
 
Aquesta?

PARCS I JARDINS DEIXA MORIR ELS ARBRES DE LA CIUTAT
El treballadors municipals es neguen a treballar per les tardes perquè segons diuen no és el seu horari habitual

O aquesta altra?
 
PARCS I JARDINS FARÀ TOT EL POSSIBLE PER SALVAR ELS ARBRES
S'establiran torns addicionals fora de l'horari habitual, per regar part de l'arbrat de la ciutat


El titular resultant dependrà del posicionament que prenem tots i totes nosaltres. A més, ens juguem la nostra continuïtat com a SERVEI ESSENCIAL
 
I SENSE l'essencialitat NO hi haurà OPO corresponent a la TAXA DE REPOSICIÓ que garanteixi l'entrada de més personal, ni possible ESTABILITZACIÓ DE INTERINES.
 
L'actitud que adoptem davant d'aquesta situació d'emergència, serà la clau.


Moltes gràcies pel vostre temps.
 
 

 
 
 
 
 
Seguim fortes i forts!!!

divendres, 12 de gener del 2024

GRUPS DE REG TARDA PER SEQUERA

 El proper dia 15/01/24 la ciutat de Barcelona entrarà  EN ESTAT D'EMERGÈNCIA PER SEQUERA.

No és cap novetat, de fet,  totes les persones que estem al verd veiem com està afectant  la manca de pluja que estem patint en els 3 darrers anys.

Som moltes les hectàrees ja perdudes tant de gespa com de plantes i arbustiva. I la seva recuperació si la cosa no millora, podria trigar en fer-se  de 1,5 a 2 anys.

A més l'estrès hídric que està patint TOT L'ARBRAT  és altíssim, fet d'això són els 2000 arbres morts acumulats i la caiguda i/o trencament de branques o capçades cada dia més habitual comporta un ALT PERILL per la ciutadania.

Per què?

Doncs perquè portem 3 anys que NO PLOU el suficient i ja fa temps, que només es pot regar amb freàtica. Adjuntem algunes dades del total d'aigua rebuda en els espais verds.

Pel 2024 hi ha una previsió del -57% d'aportació hídrica

2022   

2,5 Hm aigua potable xarxa + 0,5 Hm3 freàtica + 1.75Hm3 de pluja  Total 4,75 Hm3/ Any

2023

0,9Hm3 aigua potable +0,37Hm3 aigua de reg + 0,10Hm3 aigua de pluja (aprox) Total 1,37 Hm3/ Any

2024 

no aigua potable 0,5 Hm3 només freàtica  pluja incerta  previsió Total anual 0,88 Hm3/Any

A banda del 0,5 Hm3 de reg amb xarxa freàtica, el reg manual, desglosat en torns,suposaria una aportació de:

Matí 0,17Hm3  Tarda 0,18Hm3  Nit 0,03Hm3

Aquest 0,88 Hm3 TOTAL D'APORTACIÓ D'AIGUA EXTRA s'aconsegueix amb el reg adicional de tarda.


Què ens suposa això als treballadors/es de Parcs i Jardins?

Suposa un canvi de Modificació sustancial pel que fa a l'horari de la jornada laboral.

Es pot fer? 

Si i tant.

Som SERVEI ESSENCIAL i la nostra funció principal com a SERVEI PÚBLIC que som és el manteniment dels espais verds i l'arbrat de la ciutat

tal com es recull al PREÀMBUL del nostre CONVENI COL·LECTIU i en els ESTATUTS de Parcs i Jardins.

"L’Institut Municipal de Parcs i Jardins vol esdevenir una organització forta capaç de donar resposta als nous reptes que depara el canvi global, tecnològic i ambiental en relació amb els espais verds urbans. Una organització preparada i alineada amb la visió de ciutat i el servei públic.

Les parts signants reconeixen com a bàsics i fonamentals els serveis i activitats recollits als Estatuts de Parcs i Jardins de Barcelona, I.M., aprovats en data 14 d’octubre de 2005, a l’article 1 – Naturalesa i adscripció orgànics i article 3 – Funcions de l’Institut. Especialment el manteniment del verd urbà, que dins l’àmbit dels serveis de manteniment de la ciutat, va ser declarat Servei Essencial a la Comissió de govern del 21 d’abril de 2016, i publicat a la Gaseta Municipal de 30 d’abril del mateix any.

La plantilla de Parcs i Jardins donarà compliment a les funcions pròpies de l’Institut, tant tècniques com operatives, dins del seu àmbit.

Les parts signants procuraran la millora i la responsabilitat sobre aquestes funcions, dotant-se dels mitjans humans, tècnics, materials i econòmics necessaris per la prestació dels serveis."

 

I a més a més l'Article 34 del Conveni així ho recull:

  • "Brigada de reg: en dates en que la Direcció consideri necessària la posada en funcionament de la brigada de reg, es formaran, prèvia notificació als integrants de la mateixa, els grups que la Direcció disposi, en horari de matí, tarda i nit."

     

Per tant l'aplicació de l'horari es farà SÍ o

 

Quins col·lectius es veuran afectats?

Auxiliars de Jardineria, Oficials de Jardineria, Xòfers, Mecànics , RT 

Depenent de com marxin les negociacions es podria fer extensiu a Administratius i Tècnics

Què podem fer? 

Que el comitè d'empresa negocii unes condicions favorables per arribar a un acord en el que es valori i es reconegui l'esforç de la plantilla davant d'aquesta situació d'emergència.

Ahir 11/01/24 es van iniciar les negociacions que hauran de finalitzar cap el 26/01/24.

Està previst fer 2 assemblees informatives per a que la plantilla pugui fer seguiment del tema.

Com? 

Establint torns de rotació per a que l'impacte en la vida personal sigui el mínim possible

Proposant compensacions econòmiques o horàries.

Evidentment si s'arriba a un acord es posarà a votació per a que la plantilla pugui decidir QUÈ PREFEREIX:

 si l'ACORD sortint de les negociacions amb el Comitè d'Empresa.

o les INSTRUCCIONS UNILATERALS que planteixi la Direcció.

Em puc negar a treballar per la tarda?

Sí , però llavors et podrien rescindir el contracte amb dret mínima de indemnització.

Val a dir que aquest tipus de negociació mai s'havia fet a Parcs i Jardins  i cal que no ens deixem dur pels càntics de sirena que se sentiran sobre retallada de drets i movilitzacions. 

Doncs som servei públic i essencial i tenim uns deures a complir.

I si el que volem és que la nostra imatge quedi malmesa i es segueixi perpetuant la ideia que els funcionaris/es i treballador/es municipals som uns /es panxes contentes que només tenim les mans a la butxaca i "Chupar del bote", llavors sí, els cants de sirena que sentiràs, són idonis per tu.

I estaràs COL·LABORANT en la FUTURA PRIVATITZACIÓ del nostre servei de jardineria.

Però si, ets una persona responsable i compromesa i realment saps el significat de treballar en un servei públic, entendràs que el verd de la ciutat és responsabilitat nostra i que cal fer un esforç com el que en el seu moment, van fer els sanitaris durant la pandèmia del COVID-19.

Des de UGT ho tenim clar i fem una crida a la responsabilitat i TREBALLAREM per arribar a un acord favorable en aquestes condicions inusuals.

Doncs a UGT per sobre de tot, creiem en la CONTINUÏTAT DEL SERVEI PÚBLIC I DE QUALITAT, I ARA és moment de demostrar que PARCS I JARDINS ESTEM A L'ALÇADA  i donar la resposta que la ciutadania es mereix, doncs és garantia de futur i benestar per a totes i tots.

Us seguirem informant.

Moltes gràcies pel vostre temps.

 


 

 

 

Seguim fortes i forts!!!